Osoby, które myślą o przystąpieniu do zrzeszenia banków polskich powinny wiedzieć, że w każdej chwili mogą usunąć wpis z bazy danych. Jest to ogromna zaleta, ponieważ oszczędza kłopotów związanych z ponownym wypełnianiem wniosku.
Open banking
Na początku tego roku Związek Banków Polskich opublikował raport NetB@nk. Badanie dotyczyło stanu transformacji cyfrowej w branży bankowej. Stwierdzono w nim, że wiele banków idzie do przodu, podczas gdy inne przyjmują bardziej ostrożne podejście.
Raport ujawnił, że połowa respondentów waha się przed udostępnianiem danych, przy czym na pierwszym miejscu są obawy o bezpieczeństwo. Innym ważnym powodem jest obawa przed kradzieżą tożsamości. Inne obawy obejmują niewłaściwe wykorzystanie danych i prywatności. W rzeczywistości raport powiedział, że przyszłość otwartej bankowości zmieni sposób, w jaki konsumenci myślą o finansach.
W rezultacie badanie wykazało, że znaczna część relacji z klientami jest przenoszona do internetu. Niektóre banki zaczęły stosować narzędzia biometryczne do identyfikacji klientów. Zmieniły też środowisko pracy i spłaszczyły struktury organizacyjne.
W raporcie przedstawiono wyzwania stojące przed małymi i średnimi bankami w zakresie dostosowania się do najnowszych wymogów regulacyjnych. Jednym z głównych obszarów dyskusji jest cloud computing. Niektóre banki opracowały własne interfejsy API. Oznacza to, że inne banki wykonują usługi na życzenie klienta. Jednak API muszą być zgodne ze standardami technicznymi.
W drugiej fazie projektu banki będą mogły udostępniać informacje o rachunkach, transakcjach i szczegółach kart. Ponadto projekt zapewni bardziej dopasowane produkty i usługi.
W trzeciej fazie wprowadzone zostaną dodatkowe produkty i funkcjonalności. Przewiduje się, że API będzie wspólnym standardem dla wszystkich banków w Polsce. Dzięki temu banki i podmioty trzecie będą miały wspólną platformę do tworzenia nowych produktów.
Ustawa o fintechach z 2018 roku nakłada na instytucje finansowe obowiązek udostępniania otwartych danych finansowych. Nakazuje również dostawcom usług kontowych (ASPSP) udzielanie dostępu dostawcom stron trzecich (TPP). Dyrektywa ma na celu zwiększenie przejrzystości rachunków i płatności, a także zmniejszenie ryzyka związanego z oszustwami i wyłudzeniami. Oczekuje się również, że dyrektywa doprowadzi do powstania bardziej innowacyjnych i elastycznych usług finansowych.
Według badania, liczba użytkowników bankowości internetowej w Polsce wzrosła o 6,5 proc. r/r. Stanowi to 16 mln osób logujących się do bankowości elektronicznej przynajmniej raz w miesiącu.
System płatności mobilnych BLIK
Polski Standard Płatności, czyli PSP, to koalicja sześciu największych polskich banków, która pod koniec 2015 roku uruchomiła Blika, czyli system płatności mobilnych. W czasach swojej świetności Blik był dobrze naoliwioną maszyną, realizującą ponad milion transakcji dziennie. W porównaniu do innych krajów w Europie, Polska jest stosunkowo młodym rynkiem, ale jej gospodarka rozwija się w szybkim tempie, a populacja wynosi prawie 38 milionów.
Aplikacja mobilna BLIK to szybki i łatwy sposób na płacenie za towary i usługi, a przy odrobinie wysiłku możesz używać swojego telefonu do płacenia za wiele przedmiotów. Oprócz zwykłych kart debetowych, kredytowych i przedpłaconych, aplikacja obsługuje płatności zbliżeniowe w terminalach w punktach sprzedaży. Firma nawiązała również współpracę z Mastercard, aby udostępnić płatności zbliżeniowe użytkownikom BLIK-a na całym świecie.
BLIK to nie tylko aplikacja mobilna, to cały ekosystem bankowy. Sieć BLIK obejmuje 540 000 terminali płatniczych w sklepach stacjonarnych i ponad 110 000 sklepów internetowych, co czyni ją rozwiązaniem dla wielu sprzedawców. Firma jest również członkiem Europejskiego Stowarzyszenia Mobilnych Systemów Płatności, którego pomysłodawcą jest konsorcjum europejskich banków. Konsorcjum to obecnie kończy prace nad platformą mobilnych pieniędzy, która umożliwi konsumentom transfer środków w ciągu kilku sekund.
Obecnie na rynku dostępnych jest mnóstwo aplikacji bankowości mobilnej, ale tą, która najlepiej pokazuje możliwości sieci BLIK jest Allegro – bramka płatnicza, która pozwala płacić za towary i usługi za pomocą loginu biometrycznego. System został zaprojektowany jako bezpieczny sposób dokonywania płatności, bez konieczności posiadania karty przedpłaconej lub kredytowej. System oferuje brak ryzyka kredytowego oraz brak kosztów pośrednictwa pozabankowego.
Jedną i jedyną wadą jest to, że współpracuje tylko z sześcioma największymi bankami w kraju. W ciągu ostatnich kilku lat firma pracowała nad rozwojem innych rozwiązań w zakresie płatności mobilnych, m.in. nawiązała współpracę z MasterCard w celu obsługi płatności zbliżeniowych dla użytkowników BLIK-a na całym świecie.
Przepisy dotyczące przetwarzania szczególnych kategorii danych
Nakłonienie pracodawcy do zatrudnienia Cię nie jest jedyną przeszkodą do pokonania. Pomijając Twoje własne wątpliwości, pracodawcy mogą również sprawdzić Twoją karalność. Tym bardziej należy uważać na swój cyfrowy ślad. Nowe przepisy określają również bardziej szczegółowe wymogi dotyczące przetwarzania danych o przestępstwach kryminalnych niektórych rodzajów kandydatów do pracy. W tym konkretnym przypadku najlepszym rozwiązaniem może być trzymanie się zbioru przepisów.
Nowa ustawa o ochronie danych została uchwalona 25 maja 2018 r. i jest to dobry moment na przegląd własnych polityk prywatności i bezpieczeństwa. Jeśli jesteś pracodawcą lub studentem, będziesz chciał uważnie obserwować swoje dane i dowiedzieć się, czy są one chronione, czy też wymagają redakcji. Będziesz także chciał przyjrzeć się swojej konkurencji. To może obejmować rywali w lokalnym centrum technologicznym, a ci, którzy konkurują, aby przyciągnąć najgorętszych absolwentów do swoich brzegów. Będziesz także chciał zwrócić uwagę na ich politykę w zakresie prywatności, udostępniania danych i świadczeń pracowniczych. Wniosek jest taki, że masz wiele do stracenia, jeśli się nie zabezpieczysz.
Po wspomnianej ustawie o ochronie danych nastąpiła nowa ustawa o usługach finansowych, która wprowadziła również szereg innych ważnych zmian. W szczególności, nowa ustawa daje szerszy zakres podmiotów sektora finansowego do wyboru. Zmienia również klasyfikację wielu banków z małych na duże, wprowadzając szereg bardziej rygorystycznych standardów, w tym silniejsze kontrole wewnętrzne, szerszą definicję bankiera oraz bardziej rygorystyczny nadzór regulacyjny. Będziesz również chciał sprawdzić zasady dla nowego FIS, jeśli chcesz rozszerzyć działalność na sektor usług finansowych. Najlepszym sposobem, aby to zrobić jest skonsultować się z księgowym lub księgowym, który może doradzić, jakie kroki należy podjąć. Będziesz chciał być pewny, że przestrzegasz nowych przepisów do litery. Jeśli planujesz prowadzić działalność gospodarczą w Polsce, warto zapoznać się z tymi zmianami. To może zaoszczędzić Ci mnóstwo pieniędzy w dłuższej perspektywie. Poza nową ustawą o ochronie danych osobowych, powinieneś upewnić się, że regularnie aktualizujesz swoje polityki i procedury.
Wystąpienie o uprzednią konsultację do UODO
Ci, którzy przetwarzają dane osobowe w sposób narażający osoby fizyczne na ryzyko naruszenia ich praw lub wolności, muszą wystąpić o uprzednią konsultację do UODO. UODO może udzielić administratorowi ostrzeżenia lub nakazać całkowite ograniczenie przetwarzania. Ma to na celu zapewnienie ochrony danych osobowych. W przypadku naruszenia przepisów UODO może wydać karę pieniężną.
W przypadku Grupy Interia, polskiej spółki świadczącej usługi w zakresie mediów internetowych, został złożony wniosek o przeprowadzenie wcześniejszych konsultacji. Spółka posiada internetową platformę reklamową, która umożliwia jej klientom wyświetlanie reklam dopasowanych do zainteresowań czytelników. Wniosek został przesłany do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. W odpowiedzi prezes wydał zalecenia dla administratora. Spółka została poproszona o wyjaśnienie, jak działają pliki cookies oraz w jaki sposób pliki cookies są wykorzystywane do tworzenia profili behawioralnych. Spółka została również poproszona o przedstawienie informacji o swoich kategoriach marketingowych.
UODO uznał, że spółka naruszyła art. 5 GDPR, oraz że naruszyła ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych. UODO stwierdził również, że samorząd naruszył przepisy GDPR. Strona internetowa samorządu przechowywała dane osobowe odwiedzających w celu zapobiegania nadużyciom finansowym oraz w celach analitycznych. UODO uznał, że firma była zobowiązana do przedstawienia następujących informacji: opisu operacji przetwarzania, w tym informacji o połączonych danych, prawa osoby, której dane dotyczą, do dostępu do własnych danych osobowych oraz celu i zakresu przetwarzania danych przez firmę. UODO nakazał też firmie poinformować osobę, której dane dotyczą, o celu stosowania plików cookies.
Zgodnie z decyzją UODO, firma jest również zobowiązana do wyjaśnienia, w jaki sposób tworzenie profili behawioralnych opiera się na zbieraniu danych osobowych użytkownika. Jest również zobowiązana do przedstawienia osobie, której dane dotyczą, szczegółowego opisu sposobu wykorzystania plików cookies do celów marketingowych. Firma została poproszona o podanie informacji, w jaki sposób zastosuje zmiany w swojej działalności, aby spełnić wymogi GDPR.
Podobne tematy