Niezależnie od tego, czy Twoja tożsamość została skradziona, Twoja karta została sklonowana, czy padłeś ofiarą oszustwa, kradzież pieniędzy z konta może być bardzo przykra.
Na szczęście jest kilka rzeczy, które możesz zrobić, aby odzyskać swoje pieniądze. W tym artykule omówimy kilka kroków, które możesz podjąć, aby odzyskać pieniądze z konta bankowego.
Zgłoś oszustwo
Jeśli odkryjesz, że Twoje konto bankowe lub karta kredytowa zostały naruszone, ważne jest, aby zgłosić oszustwo tak szybko, jak to możliwe. Pomoże to uniknąć dalszych strat i pozwoli władzom na szybkie złapanie oszustów i odzyskanie Twoich pieniędzy.
Zwracaj baczną uwagę na swoje wyciągi z kart kredytowych i debetowych w poszukiwaniu nietypowych lub nieznanych zakupów. Złodzieje często dokonują drobnych zakupów, aby sprawdzić, czy mogą korzystać z Twojego konta.
Powinieneś również uważać na pocztę lub e-maile, które obiecują nowe konta lub pożyczki na Twoje nazwisko, nawet jeśli nie masz żadnego z nich. Są to prawdopodobnie oszustwa phishingowe, które będą próbowały wykraść Twoje dane osobowe.
Oznaki kradzieży tożsamości obejmują powiadomienia o nowych kontach lub pożyczkach na Twoje nazwisko oraz oszukańczą aktywność na Twoim numerze ubezpieczenia społecznego (SSN). Może to być nowe konto kredytowe, podanie o pracę lub dostęp do usług medycznych, a wszystko to przy użyciu numeru SSN.
Jeśli otrzymasz jakiekolwiek listy, e-maile lub powiadomienia na ten temat, warto zgłosić je do odpowiednich władz. Im szybciej to zrobisz, tym większe masz szanse na odzyskanie skradzionych pieniędzy i zapobiegnięcie temu, by inne osoby stały się celem złodziei.
Kolejnym krokiem jest skontaktowanie się z odpowiednimi instytucjami finansowymi i agencjami kredytowymi, a także z FTC. Mogą one zapewnić Ci plan naprawczy i współpracować z Tobą w celu zakwestionowania wszelkich niedokładnych lub nieprawidłowych informacji w Twoich raportach kredytowych.
Ważne jest również, aby pamiętać o prowadzeniu rejestru całej korespondencji, jaką prowadzisz z bankami lub instytucjami finansowymi zaangażowanymi w oszustwo. Pomoże Ci to w przyszłości i dostarczy dowodów, jeśli będziesz musiał wnieść roszczenie prawne przeciwko bankowi lub firmie wydającej karty kredytowe.
Możesz również zgłosić oszustwo do CFPB, jeśli podejrzewasz, że fundusze federalne są niewłaściwie wykorzystywane lub źle zarządzane. Możesz to zrobić, składając skargę na naszej stronie internetowej. Przekażemy wtedy Twoje dane do odpowiedniej agencji rządowej. Wówczas rozpocznie się proces zapewnienia, że oszustwa, marnotrawstwo i nadużycia nie będą mogły być kontynuowane.
Kontakt z handlowcem
Jeśli podejrzewasz, że Twoja karta debetowa lub PIN zostały skradzione, zgłoś to jak najszybciej, aby ograniczyć ilość utraconych pieniędzy. Upewnij się również, że masz alerty na koncie, które poinformują Cię o tym, że jest ono używane.
W zależności od tego, jak szybko zgłosisz oszustwo, możesz być w stanie odzyskać swoje pieniądze. Może to jednak potrwać długo, więc nie zniechęcaj się, jeśli nie zobaczysz swoich pieniędzy w ciągu kilku tygodni.
Zanim złożysz wniosek o zwrot kosztów, ważne jest, aby skontaktować się z handlowcem, który ukradł pieniądze z Twojego konta i spróbować rozwiązać problem bezpośrednio z nim. Może to oznaczać, że należy do nich zadzwonić lub wysłać im e-mail. Niezależnie od tego, co zrobisz, zawsze najlepiej zachować wszelkie dokumenty potwierdzające próbę rozwiązania sporu.
Wielu konsumentów, którzy dokonują obciążeń zwrotnych na swoich kartach kredytowych lub wyciągach bankowych bez uprzedniej próby rozwiązania problemu z handlowcem, robi tak zwane “przyjazne oszustwo”. To nie zawsze jest złośliwe, a zwykle po prostu sprowadza się do tego, że nie rozumieją, jak działają ich prawa do obciążenia zwrotnego.
Wielu konsumentów używa chargeback jako sposobu na uzyskanie zwrotu pieniędzy, gdy nie są zadowoleni ze swoich zakupów. Może to obejmować przypadkowe błędy w zakupie, wyrzuty sumienia kupującego, wygasłe polityki refundacji i wiele innych powodów.
Niektórzy oszuści zakładają fałszywe strony internetowe lub pozyskują prawdziwych klientów w celu zebrania danych kart. Sklepy te następnie przetwarzają oszukańcze transakcje na kontach posiadaczy kart, po czym wypłacają im gotówkę i znikają.
Konsumenci muszą natychmiast skontaktować się z handlowcem, który dokonał fałszywego obciążenia i jasno określić, w jaki sposób chcą je zakwestionować. Nie zawsze jest to łatwe, a niektóre firmy mogą w ogóle nie reagować.
Biuro Ochrony Finansowej Konsumenta (CFPB) również posiada wiele zasobów, które mogą pomóc w odzyskaniu pieniędzy. Dobrym pomysłem jest również prowadzenie szczegółowych zapisów całej komunikacji z handlowcem i wierzycielem, w tym wszelkich wysyłanych listów lub innych pisemnych dokumentów. Posiadanie tych informacji może dać Ci silniejsze argumenty, gdy nadejdzie czas złożenia wniosku o zwrot kosztów.
Skontaktuj się z bankiem
Jeśli ktoś ukradł informacje o Twojej karcie kredytowej lub debetowej, możliwe jest odzyskanie pieniędzy z banku. Zależy to jednak od rodzaju oszustwa i tego, jak szybko zgłosisz incydent.
Jeśli Twoje pieniądze zostały zabrane przez oszusta przy użyciu karty debetowej lub kredytowej, pierwszą rzeczą, którą musisz zrobić, jest skontaktowanie się z bankiem i poinformowanie go, że Twoje karty zostały skradzione. Pomoże to bankowi w ochronie Twojego konta i zapobiegnie kradzieży kolejnych pieniędzy.
Kiedy skontaktujesz się ze swoim bankiem, powiedz mu, że uważasz, że Twoja tożsamość została naruszona i poproś o wyjaśnienie oszustwa na Twoim koncie. Bank przeprowadzi wtedy dochodzenie, podejmie działania w celu ochrony Twoich kont i przekaże przestępstwo policji.
Twój bank może również dać Ci formularze do wykorzystania, aby zażądać zamknięcia wszelkich nowych kont, które złodziej otworzył. Może to dotyczyć firm wydających karty kredytowe, innych pożyczkodawców, dostawców usług telefonicznych i komunalnych, domów towarowych i innych firm, które używały twojego nazwiska.
Powinieneś również skontaktować się z głównymi agencjami kredytowymi i poinformować je, że Twoja tożsamość została skradziona. To pomoże im usunąć informacje o przestępcach z twoich akt, co może powstrzymać ich od prób otwierania kolejnych oszukańczych kont w twoim imieniu.
Po powiadomieniu banku o oszustwie, potrzeba trochę czasu na zbadanie sprawy i zajęcie się nią. Ogólnie rzecz biorąc, muszą one uznać Twoje konto na kwotę wszelkich oszukańczych transakcji, minus maksymalnie 50 dolarów, w ciągu dziesięciu dni roboczych od momentu powiadomienia ich o błędzie.
Może to również potrwać do 20 dni roboczych, aby w pełni rozwiązać spór, więc dobrze jest śledzić całą komunikację i korespondencję, którą masz z nimi. Dotyczy to wszystkich rozmów telefonicznych i e-maili.
Jeśli obawiasz się kradzieży tożsamości, dobrym pomysłem jest również monitorowanie swoich raportów kredytowych pod kątem wszelkich podejrzanych działań, które mogą wskazywać na naruszenie bezpieczeństwa. Pomoże to Twojemu bankowi szybciej wykryć i zgłosić wszelkie oszustwa.
Kontakt z CFPB
Jeśli skradziono Ci pieniądze z konta bankowego lub karty kredytowej, Biuro Ochrony Finansowej Konsumentów (CFPB) może Ci pomóc. Możesz złożyć skargę do CFPB online lub dzwoniąc pod ich bezpłatny numer.
CFPB rozpatruje skargi konsumentów dotyczące kart kredytowych, kredytów hipotecznych, bankowości, kredytów studenckich, windykacji, sprawozdawczości kredytowej i przelewów pieniężnych. Nadzoruje również podmioty pozabankowe, takie jak firmy windykacyjne i agencje raportowania kredytowego.
Wielu konsumentów padło ofiarą oszustwa i kradzieży tożsamości i może potrzebować prawnika, aby odzyskać utracone pieniądze ze swoich kont. Oszuści wykorzystują technologię do udawania kogoś zaufanego, np. agenta IRS, lokalnego zakładu energetycznego lub krewnego, aby nakłonić Cię do udostępnienia informacji o Twoim koncie lub bezpośredniego przekazania środków.
Oszustwa te stają się coraz bardziej powszechne i wyrafinowane z powodu nowych technologii, które ułatwiają przestępcom kradzież danych osobowych i danych uwierzytelniających konta ofiary. Oprócz wykorzystywania mediów społecznościowych i innych platform, oszuści mogą również okradać swoje ofiary podszywając się pod pracowników banku i wysyłając fałszywe wiadomości e-mail zawierające numery kont lub inne dane osobowe.
W niektórych przypadkach złodziej może wykorzystać skradzione informacje do zaciągnięcia nowych linii kredytowych lub pożyczek na Twoje nazwisko. Nazywa się to kradzieżą tożsamości i może wpłynąć na Twoją zdolność do otwarcia konta bankowego, zdobycia pracy, a nawet zakwalifikowania się do otrzymania kredytu hipotecznego.
Przewodnik CFPB opisuje, jak złożyć skargę na firmę, która nie odpowiada na Twoją prośbę o informacje lub nie rozwiązała Twojego problemu. Po złożeniu skargi możesz sprawdzić status swojej sprawy, logując się na stronie internetowej CFPB lub dzwoniąc na ich bezpłatny numer.
Obecnie banki są w większości odpowiedzialne za wypłacanie konsumentom pieniędzy w przypadku włamania na konto lub kradzieży tożsamości. Ale plany CFPB dotyczące udostępniania danych konsumentów z fintech upstarts, takimi jak Plaid i MX, mogą przenieść odpowiedzialność na firmy, które zbierają i przetwarzają informacje o klientach, mówią analitycy.
Plan CFPB dotyczący regulacji agregatorów danych, takich jak Plaid i MX, w dużej mierze nie precyzuje, jak agencja rozłożyłaby odpowiedzialność w przypadku naruszenia danych lub oszustwa, mówią eksperci. Jest mało prawdopodobne, że CFPB może narysować “jasne linie”, które będą do zaakceptowania przez wszystkie strony zaangażowane w tak złożoną sprawę, powiedział David Stein, były urzędnik CFPB.
Podobne tematy